English
صفحه اصلی
نقشه سایت
ورود اعضاء
العربیه
English
۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
دوباره تلاش کنید
!!!b1!!!
!!!b1!!!
معرفی
obj_theology_block1754
آموزشی
obj_theology_block1756
پژوهشی
obj_theology_block1753
اجرایی و فرهنگی
معاون اجرایی
انجمن های علمی و دانشجویی
اخبار و فعالیت های فرهنگی
امور فرهنگی
سامانه جامع
آیین نامه ها
فرم ها
فرآیندها
امور دانشجویی
دانشجوی نمونه
کمیته انضباطی
مرکز مشاوره
واحد مددکاری
سفرنامه ها
مدیریت سبز
اقدامات دانشکده
سایت مدیریت سبز
گروه های آموزشی
ادیان و عرفان
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
علوم قرآن و حدیث
فقه و مبانی حقوق اسلامی
فلسفه و حکمت اسلامی
معارف اسلامی
افراد
ریاست دانشکده
معاونین و مدیران
اعضای هیات علمی
کارشناسان
اساتید و کارمندان بازنشسته دانشکده
دانش آموختگان
دانش آموختگان دانشکده الهیات
فرم ثبت نام دانش آموختگان
امکانات
قرائت خانه
سالن چند منظوره
کتابخانه گروه معارف اسلامی
نمازخانه
تالار مولوی
تماس با ما
شماره هاي تماس
ارتباط مستقیم با ریاست دانشکده
ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات
برگزاری شانزدهمین نشست گروه پژوهشی مطالعات هند
ارسال شده در تاریخ
1401/06/07
ساعت
09:13
برگزاری شانزدهمین نشست گروه پژوهشی مطالعات هند
عرفان در آیین جین
سخنران: خانم دکتر گوگری
همانطور که در دین اسلام ماه رمضان است و مردم ریاضت را تحمل می کنند و ساعت هایی را به نیت تقرب به خداوند غذا نمی خورند، در آیین جین هم مراسمی مشابه است و مردم خویشتن داری می کنند و در آن روز یک سری فعالیت ها انجام داده نمی شود.
علاوه بر آن فعالیت های دینی مانند رفتن به معابد و ... نیز وجود دارد.
و این اعمال و مناسک برای بخشوده شدن گناهان است.
مصادیق گناهان عبارت است از خشونت آمیز رفتار کردن، آزار رساندن و اعمال مشابه آن.
حتی در یکی از روزها از سایر افراد معذرت خواهی و طلب بخشش می کنند و آخرین روز جمعه این خویشتن داری و ریاضت کشی بسیار مهم است.
عرفان چیست؟
درک مستقیم از واقعیت و نزدیک شدن به خداوند یا فهمیدن و درک این مسئله که روح در بدن است.
و هر سنتی دارای روش های خودش است.
در آیین جاینی بحث درباره ی متافیزیک رخ نمی دهد بلکه بیشتر به دو مقوله جسم و روح می پردازند که یکی میرا و یکی نامیرا است و یکی در چرخه ی تولد های مکرر اسیر شده است.
روح و جسم مثل مخلوط آب و شیر که قابل تفکیک نیست.
ما در کنار اینکه روح داریم دارای ذهن و حواس نیز هستیم و روح ذاتا معرفت را احساس می کند.
مهاویرا فردی بود که به این ادراک رسید که ما در تاریکی و جهل اسیر شده ایم و جهان چیزی فراتر است و این جهل ما و جسم ما باعث شده که نفس گرفتار شود.
آگاهی: به این ادراک رسیدن که اسیر جهل و آسیب به دیگران زدن و انجام سایر آزارها که این آگاهی بسیار مهم است.
وقتی فردی قصد آسیب زدن به دیگران را دارد، در واقع اول به خودش آسیب رسانده است.
تیرتانکارا ها به این آگاهی رسیده بودند.
پس باید یک تغییر رخ دهد.
ابتدا پذیرفتن بدی ها مثل اینکه ظلم و تاریکی هست و باید به سمت خوبی و روشنایی برویم.
آنها بر این باور بودند که ما در یک افراطی هستیم که یک سمت این افراط جهل و ظلم و نگرانی و ... است و یک سمت صلح و آرامش و خوبی ها است.
پس انسان فطرتا می داند که چه خوب است و چه بد است.
سفر معنوی هم سفر از تاریکی به سمت روشنایی است.
داستانی مطرح است که مهاویرا به جنگل می رود و در آنجا ماری را می بیند و مار نماد خشم است و در آنجا با آگاهی توانست بر این مار غلبه پیدا کند.
یعنی با شفقت و آرامش می توان ترس و خشم را از بین برد.
چطور این ادراک به وجود می آید؟
در آیین جین حرف از متافیزیک نیست بلکه با شفقت تلاش می کنند که بدانند من چه کسی هستم و در متون مقدس درباره ی اینکه من چه کسی هستم صحبت شده و در آیین جاینی معتقد است که من روح هستم.
نتیجه این آگاهی آرمش است و انسان از ترس و خشم های بیهوده رها می شود.
پیام از تیرتانکارا ها در قالب مناسک و پرستش و ستایش و رفتن به معبد است و آنها متوصل به این مسئله شدند که اشعار معنوی گفتند و این روح آگاهی را به ما انتقال دادند.
آچاریا ها گروهی بودند که درباره ی تیرتانکارا ها می گفتند و مردم را تشویق می کردند که آتش خشم و ترس و ... را خاموش کنند.
پس در عرفان جاینی مراحلی هست که تیرتانکارا ها این مراتب را طی کردند و به نیروانا رسیدند و مردم را تشویق میکنند.
«من روح هستم که هستم»
ارسال کننده:
تعداد بازدید:
2713
تصاویر مرتبط:
tempShow
برچسب ها
دانشکده الهیات الزهرا
ادیان و عرفان
مطالعات هند
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
تمامي حقوق سايت براي
دانشگاه الزهرا ( س )
محفوظ است.
معاون پژوهشی
امور پژوهشی
تقویم پژوهشی
گروه پژوهشی مطالعات شبه قاره هند
گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث
آثار و تالیفات اساتید و کارمندان
طرح ها و هسته های پژوهشی
انجمن های علمی و دانشجویی
فعالیت های اجتماعی اساتید
پژوهشگران برتر
دانشجویان سرآمد
نشریات دانشکده الهیات
معرفی و تاریخچه
افتخارات
رشته ها و مقاطع تحصیلی
نمودار سازمانی
منشور اخلاقی
برنامه راهبردی و عملیاتی
ریاست دانشکده
معاونین و مدیران دانشکده
روسای پیشین
شوراها و کارگروه های تخصصی
پرسش های متداولFAQ
نقشه وب سایت
مجموعه تصاویر
مجموعه فیلم
شماره های تماس
آدرس:
تهران،خیابان ده ونک،دانشگاه الزهرا،ساختمان خوارزمی، طبقه سوم، دانشکده الهیات
تلفن:
+982185692347
کدپستی:
1993893973
نمابر:
982188035187+
ارسال نظرات و پیشنهادات:
theology@alzahra.ac.ir
معاون آموزشی
وظایف آموزش
اخبار دفاعیه ها
تقویم آموزشی
سرفصل دروس
فرآیندهای آموزشی
راهنمای آموزشی جدیدالورود
تحصیلات تکمیلی دانشکده
آیین نامه آموزشی کارشناسی
آیین نامه آموزشی کارشناسی ارشد
آیین نامه آموزشی دکتری
آیین نامه امتحانات
فرم های کارشناسی
فرم های کارشناسی ارشد
فرم های دکتری
فرم های فرصت مطالعاتی
اخبار و اطلاعیه های آموزش
اخبار و اطلاعیه های دانش آموختگان
اخبار و اطلاعیه های استعداد درخشان