English
صفحه اصلی
نقشه سایت
ورود اعضاء
العربیه
English
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۱ بهمن
دوباره تلاش کنید
!!!b1!!!
!!!b1!!!
معرفی
obj_theology_block1754
آموزشی
obj_theology_block1756
پژوهشی
obj_theology_block1753
فرهنگی و دانشجویی
معاون اجرایی
انجمن های علمی و دانشجویی
اخبار و فعالیت های فرهنگی
امور فرهنگی
سامانه جامع
آیین نامه ها
فرم ها
فرآیندها
امور دانشجویی
دانشجوی نمونه
کمیته انضباطی
مرکز مشاوره
واحد مددکاری
سفرنامه ها
مدیریت سبز
اقدامات دانشکده
سایت مدیریت سبز
گروه های آموزشی
ادیان و عرفان
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
علوم قرآن و حدیث
فقه و مبانی حقوق اسلامی
فلسفه و حکمت اسلامی
معارف اسلامی
افراد
ریاست دانشکده
معاونین و مدیران
اعضای هیات علمی
کارشناسان
اساتید و کارمندان بازنشسته دانشکده
دانش آموختگان
دانش آموختگان دانشکده الهیات
فرم ثبت نام دانش آموختگان
امکانات
قرائت خانه
سالن چند منظوره
کتابخانه گروه معارف اسلامی
نمازخانه
تالار مولوی
تماس با ما
شماره هاي تماس
ارتباط مستقیم با ریاست دانشکده
ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات
گزارش وبینار از برگهای تاریخ تا قاب سینما با برگزاری و دبیر علمی دکتر فضلی مورخ 1400/12/4 مورخ 4 اسفند ماه 1400
ارسال شده در تاریخ
1400/12/09
ساعت
14:43
دومین وبینار از سلسله وبینارهای کارآفرینی گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
با موضوع ا
ز برگهای تاریخ تا قاب سینما با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده الهیات و همراهی و مشارکت انجمن علمی دانشجویی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
در 4 اسفند ماه 1400 برگزار شد. هدف این نشست آشنایی بیشتر دانشجویان رشتههای تاریخی و تاریخ و تمدن ملل اسلامی با صنعت سینما و فرصتهای شغلی و کاری به ویژه در زمینه نگارش فیلمنامههای تاریخی و بهکارگیری دانش تاریخ در نگارش این نوع فیلمنامهها بود. این برنامه با استقبال دانشجویانی از دانشگاه الزهراء و دانشگاههای دیگر (63 نفر) روبرو گردید.
دبیر نشست خانم دکتر فضلی
با اشاره به سابقه دیرینه همنشینی تاریخ و هنر در تاریخ تمدن اسلامی و تاریخ فرهنگی ـ تمدنی ایران به نمونه هایی از این همنشینی اشاره و بیان کردند اوج این مهم را در شاهنامه فردوسی میتوان دید که تحسین همه جهانیان را برانگیخته است و علاوه بر آن مورخان بزرگی نیز وجود داشتهاند که تاریخ و هنر را باهم و در کنار هم پیش میبردند. به همین دلیل نیز ما در تاریخنگاری اسلامی طیفی از مورخان را داریم که بهدلیلِ همین شخصیتهای دووجهیشان «ادیبمورخ» خوانده میشوند. در میان مورخان پارسی نویس به صورت ویژه میتوانیم به نمونههای برجسته مانند عطامَلک جوینی مورخ و سیاستمدار قرن هفتم هجری و مؤلف کتاب مشهور تاریخ جهانگشای اشاره کنیم که فارغ از اهمیت تاریخی این اثر، از نظر ادبی نیز اثری مهم و برجسته در تاریخ ادبیات فارسی بهحساب میآید. ایشان در ادامه در زمینه تاریخ و سینما و مناسبات این دو حوزه افزودند امروزه آثار برجسته مختلفی در اقصی نقاط جهان در ژانرِ فیلمِ تاریخی ساخته میشوند و کشورهای مختلفی با سرمایهگذاریهای کلان در این عرصه پروژههای بزرگی را پیش میبرند و با عرضه آثار تولید شده، هم سودهای اقتصادی و مالی کلانی را به دست میآوردند و هم تاریخ و فرهنگ خود را به جهانیان عرضه میکنند. اما نکته قابل تأمل این است که متاسفانه در کشور ما بهرغم وجود دپارتمانهای مختلف تاریخی در دانشگاه های مختلف کشور و خیل پرشمار فارغالتحصیلان رشته تاریخ، حضور و مشارکت جامعه تاریخ در جمع و روند تولید آثار سینمایی و سریالهای تاریخی در کشور چندان قابل توجه نیست. جالب آنکه اغلب فیلمنامههای این فیلمها و سریالها توسط کسانی که فارغالتحصیل تاریخ نبودهاند، نوشته شدهاند.
در ادامه سخنران اصلی این نشست
آقای مصطفی پورحامدی
از افراد صاحب تجربه و نظر در عرصه کارگردانی و فیلمنامه نویسی و فارغالتحصیل رشته تاریخ، مباحثی در خصوص تاریخ و سینما ارائه کردند. ایشان در ابتدا با اشاره به روند تولیدات سینمایی و سریالهای تاریخی در ایران پس از انقلاب تاکنون و نیز فیلمهای تاریخی مهم جهان، اهمیت این آثار را از نظر تاریخی و سینمایی تبیین کردند. پورحامدی همچنین تحصیل در رشته تاریخ تشیع را زمینهساز موفقیتهای بیشترشان در عرصه فعالیت های سینمایی و فیلمسازی دانستند که برای دانشجویان حاضر در جلسه بسیار جالب توجه بود. سخنران جلسه در ادامه این بحث عنوان کردند که تاریخ میتواند ایدههای بیشماری در اختیار فیلمنامهنویسان و کارگردانان قرار دهد و نکته مهم اینکه در روند نگارش فیلمنامه های تاریخی داشتن دانش تاریخی و آشنایی با متون و منابع تاریخی بیش از آگاهی از شیوه نگارش فنی فیلمنامه اهمیت دارد و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته تاریخ این توانمندی را به صورت بالقوه دارند و کافی است با آشنایی با فنون فیلمنامه نویسی دانش خودشان را در این عرصه به کار گیرند و از طریق آن تخصصشان در زمینه تاریخ را به ثروت و کارآفرینی تبدیل کنند. بیان مقدماتی درباره اصول اولیه فیلمنامه نویسی تاریخی قسمت دیگری از صحبتهای پورحامدی در این جلسه بود و سعی شد روش اقتباس فیلمنامه های تاریخی از متون تاریخی تبیین شود. بنا بر توضیحات ایشان، روشن شد که فیلمنامهنویس باید ابتدا ایدهها را از منابع تاریخی شناسایی و استخراج کند و در مرحله بعد آن را با استفاده از تکنیک های نویسندگی و فیلم نامه نویسی بپروراند و تبدیل به درام کند.
در پایان بحث نیز سخنران تلاش کرد با اخذ ایدههای تاریخی دانشجویان و حضار جلسه، با ذکر یک نمونه و مثال آنها را با روند و تکنیکهای تبدیل ایدههای برگرفته از تاریخ و متون تاریخی به فیلمنامه قابل استفاده آشنا سازد.
ارسال کننده:
تعداد بازدید:
1102
تصاویر مرتبط:
برچسب ها
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
فیلم مرتبط
صوت
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن:
توضیحات
کد امنیت
تمامي حقوق سايت براي
دانشگاه الزهرا ( س )
محفوظ است.
معاون پژوهشی
امور پژوهشی
تقویم پژوهشی
گروه پژوهشی مطالعات شبه قاره هند
گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث
آثار و تالیفات اساتید و کارمندان
طرح ها و هسته های پژوهشی
انجمن های علمی و دانشجویی
فعالیت های اجتماعی اساتید
پژوهشگران برتر
دانشجویان سرآمد
نشریات دانشکده الهیات
معرفی و تاریخچه
افتخارات
رشته ها و مقاطع تحصیلی
نمودار سازمانی
منشور اخلاقی
برنامه راهبردی و عملیاتی
ریاست دانشکده
معاونین و مدیران دانشکده
روسای پیشین
شوراها و کارگروه های تخصصی
پرسش های متداولFAQ
نقشه وب سایت
مجموعه تصاویر
مجموعه فیلم
شماره های تماس
آدرس:
تهران،خیابان ده ونک،دانشگاه الزهرا،ساختمان خوارزمی، طبقه سوم، دانشکده الهیات
تلفن:
+982185692347
کدپستی:
1993893973
نمابر:
982188035187+
ارسال نظرات و پیشنهادات:
theology@alzahra.ac.ir
معاون آموزشی
وظایف آموزش
اخبار دفاعیه ها
تقویم آموزشی
سرفصل دروس
فرآیندهای آموزشی
راهنمای آموزشی جدیدالورود
کارشناسی
راهنمای آموزشی جدیدالورود تحصیلات تکمیلی
تحصیلات تکمیلی دانشکده
امور آموزشی کارشناسی
امور آموزشی کارشناسی ارشد
امور آموزشی دکتری
فایلهای آموزشی پژوهشی
آیین نامه امتحانات
فرم های فرصت مطالعاتی
اخبار و اطلاعیه های آموزش
اخبار و اطلاعیه های دانش آموختگان کارشناسی
اخبار و اطلاعیه های دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی
اخبار و اطلاعیه های استعداد درخشان