به همت انجمن علمی دانشجویی گروه فلسفه و حکمت اسلامی و با مشارکت انجمن علمی دانشجویی فلسفه دانشگاه شیراز نشست علمی و هم اندیشی با موضوع بررسی سرفصلهای آموزشی فلسفه (چالشها و فرصتها) روز یکشنبه 22 مهرماه 1403 ساعت 12:30 تا 14:00 درفضای اسکای روم برگزار شد.
پس از پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، آغاز شد. در ابتدا خانم ملیحه ستوده خطیبانی دبیر انجمن علمی گروه فلسفه و حکمت اسلامی و خانم یگانه کریمخانی از فعالین انجمن علمی توضیحاتی ارائه کردند. در ادامه خانم دکتر شهناز شایان فر سخنرانی خود را در محورهای سه گانه وضعیت آموزش فلسفه اسلامی، آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی و ارائه راهکارها بیان کردند. برخی از مهمترین مباحث مطرح شده به شرح زیر است.
1. آموزش فلسفه اسلامی می تواند به شیوۀ کتاب «محور»، «فیلسوف محور»، «مکتب محور»، «تاریخ محور»، و «مسئله محور» باشد.
2. آسیب شناسی آموزش فلسفه اسلامی درصدد کشف کاستیها، کشف خلل معرفتی، کشف کجرویهای ساختاری، کشف خلل روشی و کشف خلل محتوایی و تعیین فاصله با نیازها است. آسیب شناسی فلسفه اسلامی به معنای تضعیف و طرد و نادیده گرفتن قوتها و امتیازهای آن نیست.
3. دوری از مسائل روز، فقدان نگاه تاریخی از جمله آسیب شناسیهای آموزش فلسفه اسلامی مطرح شده در این نشست بود و ترکیب روشهای آموزش فلسفه، اخذ نگاه تاریخی، نگاه انتقادی و ارتباط انداموار مسائل فلسفی در نظام فلسفی هر فیلسوف و واکاوی امتداد مسائل فلسفی در حوزههای اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و ... از جمله راهکارهای مطرح شده در این زمینه بود.
لینک جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/hekmat