صفحه اصلی
نقشه سایت
ورود اعضاء
العربیه
English
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر
دوباره تلاش کنید
!!!b1!!!
!!!b1!!!
معرفی
obj_theology_block1754
آموزشی
obj_theology_block1756
پژوهشی
obj_theology_block1753
اجرایی و فرهنگی
معاون اجرایی
انجمن های علمی و دانشجویی
اخبار و فعالیت های فرهنگی
امور فرهنگی
سامانه جامع
آیین نامه ها
فرم ها
فرآیندها
امور دانشجویی
دانشجوی نمونه
کمیته انضباطی
مرکز مشاوره
واحد مددکاری
سفرنامه ها
مدیریت سبز
اقدامات دانشکده
سایت مدیریت سبز
گروه های آموزشی
ادیان و عرفان
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
علوم قرآن و حدیث
فقه و مبانی حقوق اسلامی
فلسفه و حکمت اسلامی
معارف اسلامی
افراد
ریاست دانشکده
معاونین و مدیران
اعضای هیات علمی
کارشناسان
اساتید و کارمندان بازنشسته دانشکده
دانش آموختگان
دانش آموختگان دانشکده الهیات
فرم ثبت نام دانش آموختگان
امکانات
قرائت خانه
سالن چند منظوره
کتابخانه گروه معارف اسلامی
نمازخانه
تالار مولوی
تماس با ما
شماره هاي تماس
ارتباط مستقیم با ریاست دانشکده
ارسال نظرات، انتقادات و پیشنهادات
برگزاری دورۀ وحدت وجود و دقایق آن از دیدگاه محیالدین ابن عربی
گروه ادیان و عرفان
برگزاری دورۀ وحدت وجود و دقایق آن از دیدگاه محیالدین ابن عربی
گروه ادیان و عرفان دانشگاه الزهرا (س) با همکاری انجمن علمی دانشجویی ادیان و عرفان معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)،
"دورۀ وحدت وجود و دقایق آن از دیدگاه محیالدین ابن عربی"
را باهدف ارتقای سطح علمی اساتید و دانشجویان در زمینۀ مطالعات مربوط به عرفان ابن عربی با تدریس
آقای دکتر علی شالچیان
در روزهای چهارشنبه از 9 شهریور الی 30 شهریورماه 1401 در چهار جلسه از ساعت 17 الی 19 با حضور 7 نفر از علاقهمندان در فضای گوگل میت و اسکایروم برگزار کرد.
خلاصه این دوره: خیالی بودن جهان: یکی از ایراداتی که به محیالدین میگیرند این است که میگوید جهان خیالی است پس در واقع او مثل سوفسطائیان این جهان را عینی نمیداند و این عالم را وهم گونه میداند؛ اما در واقع به اینگونه که آنها میگویند نیست و منظور محیالدین از خیالی بودن جهان این نیست. نکتۀ اولی که محیالدین از خیالی بودن جهان میخواهد به آن اشاره کند این است که جهان وجود مستقل و خارج از حضرت حق ندارد و اگر دقت کنیم خیال چیزی است وابسته به صاحب خیال است جهان خیال اندر خیال است و وجود مستقلی ندارد. «عالم توهم شدهای است که وجود حقیقی ندارد و این معنای خیال است؛ یعنی به خیال تو خطور کرد که عالم چیزی افزون بر حضرت حق است که قائل به نفس خویش است درحالیکه در نفسالامر اینگونه است؛ بلکه همه چیز در ساحت حق است». جهان بهمنزلهٔ سایۀ حضرت حق است و سایۀ وجود مستقل ندارد پس جهان درون ساحت حضرت حق است و وابسته به حضرت حق است. نکتۀ دوم و معنای دوم خیالی بودن جهان: وقتی ما انسانها با چشم انسانی از منظر خودمان به جهان نگاه میکنیم در واقع جهان را از نگاه خودمان میبینم و هرکسی بر اساس ویژگیها و استعدادهای خودش چیزهایی را از جهان دریافت میکند که دقیقاً مثل شخص دیگری نیست و محیالدین میگوید جهان مثل رؤیا و خواب است و در خواب چطور ما بهصورت نمادین خواب میبینیم و باید خواب ما تعبیر شود، جهان هم همینطور است و پدیدههایی که ما در جهان میبینیم و همچنین اتفاقها باید تعبیر شود. پس جهان برای درک درست باید تعبیر شود و این معنای دیگری برای خیالی بودن آن است. معنای سوم برای خیالی بودن امور جهان: خیال ثبات ندارد؛ یعنی لحظهبهلحظه دچار تغییر است و جهان هم لحظهبهلحظه دچار تغییروتحول است و هر لحظه در حال آفرینش است و ازاینجهت همچون خیال است. معنی دیگر: مردم خیال میکنند که اجزا و افراد جهان از هم تفکیک شده است بلکه بر خلاف تصور آنها همه باهم اتحاد دارند. پس جهان مثل پیکر یک انسان است که برهم اثر گذاشته و از هم تأثیر میگیرد. خیال مطلق از دیدگاه ابن عربی: میگوید که همانطور که من صاحب خیال هستم در حقیقت، حقیقت محمدیه صاحب خیال مطلق است و همۀ خیالهای افراد جلوههایی از آن خیال مطلق حضرت حق است. پس معنای دیگر خیالی بودن جهان این است که همه چیز از خیال مطلق حضرت حق متجلی شده است. اعتباری بودن امور جهان: در امور اعتباری دربارۀ چیزهایی که اعتباری هستند، صحبت میکنیم و در نگاه اعتباری هم یعنی نگاه ما به این امور اعتباری مدنظر است. وقتی ما به هر پدیدهای نگاه میکنیم، درک ما از هر چیز بر اساس نسبتی است ما با آن پدیده در آن لحظه داریم و ما محدود هستیم در نتیجه وقتی به هر چیز نگاه میکنیم گویا از پشت عینک محدود خودمان به آن پدیده نگاه میکنیم؛ بنابراین طبیعی است که افراد چون نسبت و استعدادهای مختلفی دارند، جهان و امور جهان را متفاوت میبینند. مثل سلیقۀ افراد در عطر و ادکلن که هر فرد نظرش و درک و استنباطش متفاوت است. پس نگاه ما به هر چیزی اعتباری است. همه چیز در جهان اعتباری است جز حضرت حق و هر چیز که وجود مستقل نداشته باشد میشود اعتباری. مثال: اگر آبی را بریزیم درون شیشۀ رنگی، مایع درونش هم که آب است رنگی به نظر میآید و این نشاندهندهٔ نگاه اعتباری انسان به جهان است. ما اجزای هستی را باتوجهبه نگاه اعتباری خودمان تفکیک شده از هم میدانیم، با اینکه هستی در عین انفکاک باهم اتحاد دارد نکتۀ مهم: اعتباری بودن امور جهان یعنی اینکه امور و پدیدههای جهان وجود مستقل ندارند و جدا از حضرت حق نیستند و ما آنها را اعتبار میکنیم به این معنا که وجود غیرمستقل دارد و تجلی حق است و درون ساحت حق است. وجود مستقل نداشتن و مطلق نبودن با هم پیوند دارند. از نظر محیالدین فقط حضرت حق مطلق است و هیچ قید و شرطی ندارد و عالم چه در ماده و چه در ملکوت محدود است. هرچه در جهان است ثابت و بدون تغییر نیست پس هرآنچه در جهان است در حال تغییر و حرکت و رشد است. مثال: زمین نسبت به خورشید در حال حرکت و خورشید نسبت به زمین ثابت است کمااینکه خورشید هم نسبت به سایر سیارهها در حال حرکت است. محیالدین میگوید اگر عارفی موفق شود که فنا در مشاهده پیدا کند در این عالم خلق و در لحظاتی فنا در مشاهده از نگاه حضرت حق نسبت به پدیدهها داشته باشد، در آن لحظه نگاهش
واقعیت را میبیند و نگاهش در آن لحظه اعتباری نیست. نکته: 1.درست است که همه چیز در جهان اعتباری است؛ اما امور اعتباری هم مراتب مختلفی دارد؛ مثلاً ارواحی که ساحت ملکوت اعلی جایگاهشان است، نسبت به حضرت حق اعتباریاند اما نسبت به دیگر امور مرتبۀ برتری دارند. 2.امور اعتباری به معنای توهم و ... نیست؛ بلکه از نظر محیالدین امور اعتباری اعم از موهوم بودن است. آیا کثرت اعتباری است یا وحدت؟ از نظر محیالدین کثرت ازاینجهت امری اعتباری است که پشت هر کثرت، وحدت است و آن وحدت اطلاقی است که همه کثرتها را از خودش متجلی کرده است. پس کثرت امری اعتباری است؛ وحدت عددی هم اعتباری است اما وحدت اطلاقی یک حقیقت و امر اعتباری نیست و همون حقیقت محمدیه است که همه چیز از او و در او است و اصیل و مطلق است.
تاریخ:
1401/06/30
تعداد بازدید:
234
منبع:
فیلم مرتبط
صوت
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن:
توضیحات
کد امنیت
گروه ادیان و عرفان
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره گروه
اعضای هیئت علمی
کارشناسان گروه
گرایش ها و مقاطع تحصیلی
دروس ارائه شده
برنامه امتحانات
برنامه هفتگی اساتید
برنامه درسی مصوب وزارت علوم
کارشناسی
کارشناسی ارشد
برنامه درسی نیمسال
کارشناسی
کارشناسی ارشد
چارت دروس
کارشناسی
کارشناسی ارشد
زمینه های پژوهشی اساتید
دفاعیه ها
افتخارات
گروه پژوهشی مطالعات شبه قاره هند
آخرین اخبار
نشست "تحلیل کلی بنمایههای جنبشهای نوپدید دینی با تکیه بر تطورات عرفان حلقه"
1403/09/27
نشست تخصصی: رویکردهای مطالعات ادیان
1403/09/08
کارگاه اصول و فنون پژوهش
1403/09/01
بررسی برخی شباهتهای اندیشه مولانا جلال الدین محمد بلخی و شینران موسس دین جودوشینشو
1403/08/09
مراسم آشنایی نو دانشجویان با دانشکده الهیات
1403/08/05
تمامي حقوق سايت براي
دانشگاه الزهرا ( س )
محفوظ است.
معاون پژوهشی
امور پژوهشی
تقویم پژوهشی
گروه پژوهشی مطالعات شبه قاره هند
گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث
آثار و تالیفات اساتید و کارمندان
طرح ها و هسته های پژوهشی
انجمن های علمی و دانشجویی
فعالیت های اجتماعی اساتید
پژوهشگران برتر
دانشجویان سرآمد
نشریات دانشکده الهیات
معرفی و تاریخچه
افتخارات
رشته ها و مقاطع تحصیلی
نمودار سازمانی
منشور اخلاقی
برنامه راهبردی و عملیاتی
ریاست دانشکده
معاونین و مدیران دانشکده
روسای پیشین
شوراها و کارگروه های تخصصی
پرسش های متداولFAQ
نقشه وب سایت
مجموعه تصاویر
مجموعه فیلم
شماره های تماس
آدرس:
تهران،خیابان ده ونک،دانشگاه الزهرا،ساختمان خوارزمی، طبقه سوم، دانشکده الهیات
تلفن:
+982185692347
کدپستی:
1993893973
نمابر:
982188035187+
ارسال نظرات و پیشنهادات:
theology@alzahra.ac.ir
معاون آموزشی
وظایف آموزش
اخبار دفاعیه ها
تقویم آموزشی
سرفصل دروس
فرآیندهای آموزشی
راهنمای آموزشی جدیدالورود
تحصیلات تکمیلی دانشکده
آیین نامه آموزشی کارشناسی
آیین نامه آموزشی کارشناسی ارشد
آیین نامه آموزشی دکتری
آیین نامه امتحانات
فرم های کارشناسی
فرم های کارشناسی ارشد
فرم های دکتری
فرم های فرصت مطالعاتی
اخبار و اطلاعیه های آموزش
اخبار و اطلاعیه های دانش آموختگان
اخبار و اطلاعیه های استعداد درخشان