گزارش وبینار" ادیان بنیاد گرا، کمال گرایی، خلوص گرایی، مهار خشونت در ادیان ابراهیمی" مورخ 7 آذر
01 05 2022 00:00
کد خبر : 12350199
تعداد بازدید : 53
گروه پژوهشی مطالعات هند دانشگاه الزهرا(س) وبینار" ادیان بنیاد گرا، کمال گرایی، خلوص
گرایی، مهار خشونت در ادیان ابراهیمی" را با هدف ارتقاء سطح علمی دانشجویان در زمینه
مطالعات ابراهیمی با سخنرانی جناب آقای دکتر حجت اله جوانی و سخنرانی جناب آقای دکتر
کورت اندرس ریچاردسون در روز یکشنبه 7 آذر ماه 1400 از ساعت 13 الی 15 با حضور 56 نفر
از علاقه مندان در فضای ال ام اس برگزار کرد.
این برنامه آموزشی با سخنرانی جناب آقای دکتر حجت اله جوانی مدیر محترم گروه پژوهشی
مطالعات هند دانشگاه الزهرا(س) و با حضور و سخنرانی جناب آقای دکتر کورت اندرس
ریچاردسون پژوهشگر حوزه مطالعات ابراهیمی دانشگاه تورنتو کانادا و با حضور اساتید گرامی و
انجمن علمی و دانشجویان سایر دانشگاه ها و علاقه مندان به اجرا رسید. سخنرانی اساتید گرامی
تقریباً 120 دقیقه طول کشید و در پایان دانشجویان گرامی سوالات خود را مطرح کردند.
در این جلسه جناب آقای دکتر کورت اندرس ریچاردسون از اعضای فعال «موسسه روابط ابراهیمی» در دانشگاه تورنتو کانادا، فعالیتهای علمی تطبیقی برای توسعه روابط علمی بین
ادیان ابراهیمی را موثر دانسته که آینده صلح آمیز را برای جهان به ارمغان می آورد. در قرون 16
تا 18 پدیده اساسی رخ داده و آن به وجود آمدن دولتها و حکومتهای انسان گرا بوده است،
امروزه در قرن 20 ام بیشتر با پدیده هایی که پادشاهی سنتی است مواجه میشویم، تا حکومت
هایی که دموکراسی را تجربه میکنند. لغت بنیادگرایی بسیار قدیمی است جمله ی انبیا ازآدم تا
به ویژه انبیای صاحب کتاب، بنیاد جدیدی را پدید آوردند که عبارتست از توحید و یکتاپرستی
و دین در عرصه جهانی. از منظر قرآن و عهد جدید، بنیاد در ذات و فطرت انسان هاست. بنیاد
انسان مبتنی بر شناخت و آگاهی نسبت به خداوند از طریق متون مقدس است که گاهی این
شناخت به آسانی فراموش و یا دچار انحراف می شود. در داستان حضرت ابراهیم (ع)در قرآن
و عهدین، تاکید بر عهد صورت گرفته است. عهدی که خدا با حضرت ابراهیم (ع)برای تمامی
اعصار و انسانها میبندد عهد و پیمانی است که به رابطه انسان با خدا و پاسخ خدا به انسان
مربوط می شود. حضرت ابراهیم(ع) ساختاری را بنیاد نهاد که تمام ملتهای دیگر که پس از او
در جستجوی ادیان توحیدی هستند بر مبنای آن شکل می گیرند. حضرت ابراهیم(ع) بت پرستی
زمان خود را تخریب ساخته و توحید را بنیان میگذارد، اصول و مبنایی را بر پایه توحید و
یکتاپرستی بنیاد می گذارد. حضرت ابراهیم(ع) پدر همه مومنان، نه تنها در گذشته بلکه تاکنون
بوده و حضورش نه تنها در زندگی گذشتگان، بلکه در زندگی انسانها در حال و آینده خواهد بود
که ما را به نوعی وحدت انسانی و صلح با خدا دعوت میکند. در قرآن و اناجیل، برای اثبات حقانیت خدا از سلاح استفاده نمی شود «شما مقام قضاوت ندارید باید در مقام صلح ظاهر شوید «
در گزارش عهد جدید، حضرت عیسی مسیح فرمودند که من برای صلح آمده ام و نه
شمشیر و جنگ. حضرت عیسی(ع) همچون امام حسین (ع) خود را قربانی حقیقت و عشق
کردند. قرآن و عهدین خود را مبین و آشکار و روشن می خوانند در مراجعه به اصل ایمان، ایده
رابطه بین انسان و خداوند حائز اهمیت و مبین بوده است. عصر امپراتوری های بزرگ سپری
شده و امپراتوری خداوند مرزها را درنوردیده، انسانها امروزه باید همچون حضرت ابراهیم (ع)
حاکمیت بر خود را بیابند، امروزه حاکمیت و فرمانروایی الهی تحقق یافته، حاکمیت ها در قلمرو
ادیان است و حاکمیت دین امروز در قلب و در ذهن انسانها تحقق یافته است.