دانشگاه الزهرا، دانشکده الهیات

پیش نشست جایزه بین المللی امام خمینی(ره)

04 01 2025 00:00
کد خبر : 14164529
تعداد بازدید : 77

پیش نشست جایزه بین‌المللی امام خمینی(ره) بر محور «اندیشه­ های امام خمینی(ره) با تأکید بر ارتقای نقش زنان در جامعه و ترویج گفتمان خانواده محور» در تاریخ چهارشنبه 12/10/1403 از ساعت 30/ 13 الی 17 برگزار شد. پس از تلاوت آیاتی از قران کریم و پخش سرود ملی، کلیپی حاوی گزارشی از دبیرخانه جایزه بین المللی امام خمینی(ره) پخش شد.

در ابتدای جلسه دکتر زهرا سادات میرهاشمی، ریاست دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا به عنوان دبیر و متولی برگزاری پیش نشست، ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، اساتید، سخنرانان و مدعوین حاضر در جلسه و همراهی کنندگان نشست به صورت پخش زنده از طریق فضای مجازی، به ارتباط تمام گروهها و رشته های دانشکده الهیات اعم از فقه، فلسفه، علوم قرآن، عرفان و تاریخ تمدن اسلامی با جایگاه علمی و تفکرات حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک فقیه، فیلسوف، مفسر قرآن و عارف کامل و زعیم و رهبر دینی تمدن ساز اشاره نمودند و برگزاری این نشست به نام امام خمینی (ره) و بر محور تفکر ایشان در دانشگاه الزهرا را موجب افتخار دانستند. همچنین پیشرفت‌های چشمگیر بانوان ایرانی به خصوص در زمینه‌های علمی در نظام جمهوری اسلامی و نگاه متعالی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از زنان و جایگاه اجتماعی و شأن خانوادگی ایشان را مرهون تفکر حضرت امام خمینی (ره) نسبت به زن و منبعث از دیدگاه حضرت امام نسبت به آموزه‌ها و تعالیم اسلامی در خصوص زنان دانستند.

سپس آقای محمدعلی کیانی رئیس دبیرخانه جایزه جهانی امام خمینی(ره) و مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گزارشی از ساز و کار این دبیرخانه ارائه کردند.

در ادامه دکتر محمود واعظی، دبیر علمی جایزه بین المللی امام خمینی(ره) گزارشی از جایزه بین المللی امام خمینی(ره) ارائه کردند. ایشان در رابطه با محورهای موضوعی و داوران، برگزاری پیش نشست‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی، فرآیند انتخاب و ارزیابی آثار پدیدآورندگان و برگزیدگان، معیارهای ارزیابی آثار نظری و عملی جایزه جهانی نکاتی را بیان داشتند

دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان و خانواده اولین سخنران رسمی نشست بودند. ایشان در سخنرانی شان به نگاه امام به نقش و جایگاه ممتاز بانوان و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی برجسته زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و سیاسی اشاره کردند و بیان داشتند در تمدن نوین اسلامی، توجه به نقش زنان و خانواده به عنوان دو عنصر اساسی و اسلامی برای تحقق اهداف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بسیار حیاتی است. ارتقاء نقش زنان و تقویت نهاد خانواده، باعث پیشرفت و رشد پایدار جامعه و تمدن اسلامی خواهد شد. برای دستیابی به این اهداف، طراحی و تدوین الگوی حکمرانی در تمدن نوین اسلامی که به تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در جامعه بپردازد در دستور کار فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. الگوی حکمرانی زنان و خانواده در تمدن نوین اسلامی باید به گونه‌ای طراحی شود که ضمن رعایت اصول اسلامی، نیازهای جامعه معاصر را نیز پاسخگو باشد. این الگو می‌تواند به عنوان یک راهنما ی عملی برای سیاست‌گذاران و مسئولان در راستای ارتقای کیفیت زند گی خانواده‌ها و تحقق اهداف انقلاب اسلامی عمل کند. همچنین اضافه نمودند که برای دستیابی به یک جامعه پیشرفته و عادلانه، باید بر اساس اندیشه‌های امام خمینی(ره) و با تکیه بر بیانیه دوم گام انقلاب، گفتمان خانواده محور را ترویج دهیم و نقش زنان را در جامعه ارتقا بخشیم. باید با همت و همکاری در تمامی ارکان حکمرانی ، به سوی یک تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم که در آن خانواده به عنوان محور اصلی و زنان به عنوان ستون‌های این نهاد، نقش‌های مؤثری را ایفا کنند. نقش زنان در تمدن نوین اسلامی به مراتب بیشتر و با ارزشتر از نقش آنها در تمدن‌های پیشین است. درحالی‌که در تمدن‌های گذشته زنان به شدت محدود و تحت فشار بودند، در تمدن نوین اسلامی، آنها به عنوان سازندگان جامعه و خانواده شناخته می‌شوند و حقوق و مسئولیت‌های بیشتری دارند.

سپس دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی عضو شورای تحقیقات و فناوری وزارت علوم و دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع پیشران‌های گفتمانی جامعه سالم خانواده محور ناظر بر نقش و هویت زنان در منظومه فکری امامین انقلاب سخنرانی کردند. ایشان معتقدند پیشرفتهای گفتمانی جامعه سالم خانواده محور ناظر بر هویت زن در منظومه فکر امام خمینی(ع) بوده که در نشست تخصصی، به معرفی پیشرفتهای گفتمانی در جامعه سالم و نظریه خانواده محوری پرداخته شد. ایشان فرمودند این دو بحث مهم را در اندیشه امام خمینی(ره) و بیانات ایشان بررسی و پس از تحلیل محتوا به این نتیجه رسیدند از منظر امام خانواده فرانهاد است و برتر از نهاد اجتماعی همچنین الزامات فراحقوقی میتواند خانواده را بسوی حل مساله سوق دهد. در این جامعه سالم خانواده محور هویت زن بازیابی و جایگاه اصلی خودش را می‌یابد و آن‌هم انسانی است که مانند قرآن کریم انسان‌ساز است.

دکتر انسیه خزعلی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) در رابطه با اندیشه‌های امام خمینی(ره) در رابطه با جایگاه زنان در جامعه سخنرانی خود را ارائه کردند. ایشان بیان داشتند نگاه وسیع و جامع‌الاطراف امام در مورد زنان موجب مشارکت وسیع زنان در امور اجتماعی از یکسو و حفظ جمعیت و فرزند آوری در دهه 60 از سوی دیگر گردید. امام، جنبه‌های متفاوت و ذو ابعاد حیات زن را در سخنان و سیره خود مورد تأ کید قرار می‌دادند. اول مشارکت وسیع در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و تأکید بر اهمیت حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی در تفکر ایشان به‌گونه‌ای متجلی است که در وصیت سیاسی الهی حضرت امام از مخالفان این حضور به عنوان دشمن یا فریب خوردگان دشمن تعبیر شده است. همچنین تأکید امام بر خانواده و نقش زنان در خانواده و تعبیر به انسان‌ساز بودن زن همچنان که قرآن انسان‌ساز است موجب پررنگ شدن نقش و جایگاه خانواده در فرهنگ و در قوانین گردید. از سوی دیگر عنایت ایشان به حقوق زنان و دسترسی زنان به برخورداری از امکانات و شرایط مناسب ضمن حفظ حجاب و حریم‌ها که مورد تأکید ایشان از پیش از انقلاب بود موجب شکوفایی استعداد زنان و وضع برخی از قوانین برای حمایت از آنان خصوصاً در حیطه خانواده گردید حضور پررنگ زنان در عرصه‌های مختلف علمی اقتصادی ورزشی مرهون این پشتیبانی و نگاه جامعه نگر و دوراندیش حضرت امام خمینی رحمت‌الله‌علیه است. از نظر امام خمینی(ره) زنان می‌توانند در همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نقش‌آفرینی کنند و حضور بانوان به نفع کل جامعه است، زنان نقش تمدن ساز دارند.

پس از ایشان دکتر فاطمه قاسم پور رئیس کمیته زنان و خانواده دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو ستاد ملی زن و خانواده سخنرانی خود را ارائه کردند.

همچنین دکتر صدیقه مهدوی کنی، نائب رئیس انجمن فقه و حقوق خانواده ایران، به تعاملات اجتماعی بانوان و الزامات آن از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداختند. ایشان بیان داشتند، موضوع تعاملات اجتماعی زنان از دیرباز در معرض تفاسیر گوناگونی قرار داشته است. با وجود دیدگاه‌های متحجرانه از یکسو و دیدگاه‌های روشنفکر‌مآبانه از سوی دیگر، که در سال‌های اول انقلاب اسلامی علی‌رغم تضادی که با هم داشتند در مقابل مواضع امام‌خمینی رحمه الله‌ علیه مقاومت می‌‌کردند. ایشان به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و مصلح اجتماعی هر دو دیدگاه را تعدیل کرده، حضور اجتماعی زنان را تأیید و آن را حق بلکه تکلیف و کارشکنی در خدمتی که بانوان ارائه می‌دهند را از معاصی کبیره دانسته‌اند. ایشان در عین اینکه این حضور را وظیفه می‌داند، معتقد است زن از آن جهت که ریحانه است کارهای دشوار از دوش او به عنوان رخصت نه عزیمت برداشته شده است. ایشان با شناخت عمیقی که از آموزه‌های اسلامی دارند به دور از افراط وتفریط و با آگاهی کامل از مقتضیات زمان، با تأکید بر این حضور نقش آفرین، الزاماتی برای آن قائل هستند.

همچنین دکتر صدیقه مهدوی کنی، نائب رئیس انجمن فقه و حقوق خانواده ایران، به تعاملات اجتماعی بانوان و الزامات آن از دیدگاه امام خمینی(ره) پرداختند. ایشان بیان داشتند، موضوع تعاملات اجتماعی زنان از دیرباز در معرض تفاسیر گوناگونی قرار داشته است. با وجود دیدگاه‌های متحجرانه از یکسو و دیدگاه‌های روشنفکر‌مآبانه از سوی دیگر، که در سال‌های اول انقلاب اسلامی علی‌رغم تضادی که با هم داشتند در مقابل مواضع امام‌خمینی  رحمه الله‌ علیه مقاومت می‌‌کردند. ایشان به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و  مصلح اجتماعی هر دو دیدگاه را تعدیل کرده، حضور اجتماعی زنان را تأیید و آن را حق بلکه تکلیف و کارشکنی در خدمتی که بانوان ارائه می‌دهند را از معاصی کبیره دانسته‌اند. ایشان در عین اینکه این حضور را وظیفه می‌داند، معتقد است زن از آن جهت که ریحانه است کارهای دشوار از دوش او به عنوان رخصت نه عزیمت برداشته شده است. ایشان با شناخت عمیقی که از آموزه‌های اسلامی دارند  به دور از افراط وتفریط و با آگاهی کامل از مقتضیات زمان، با تأکید بر این حضور نقش آفرین، الزاماتی برای آن قائل هستند.

و در آخر دکتر مهدیه محمدتقی زاده مدیر گروه مطالعات زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع تطبیق اصل مصلحت در حقوق خانواده با رویکردی به اندیشه امام خمینی(ره) سخنرانی علمی خود را ارائه کردند. ایشان بیان داشتند اصل مصلحت نه تنها از اصول بنیادین و راهبردی در اعتبار امارات شرعی است، بلکه بر کلیت ساختار فقه حاکم است. توجه به اصل مصلحت در قانونگذاری مورد تأکید است، به‌گونه‌ای که قانونگذاری مطلوب برآیندی از مصالح و مفاسد واقعی زندگی انسان است .چه بسا تصویب یک قانون موجب پیدایش هرج ومرج یا زمینه‌ساز برخی امراض روحی و روانی یا جسمی گردد .چه بسا یک قانون موجب تربیت نامناسب یا بی‌عاطفگی کودکان شود یا موجب گردد افراد فاقد احساسات پرورش یابند... همه اینها عواملی است واقعی که در عالم خارج از ذهن تحقق پیدا می‌کنند. بدین ترتیب، همه تکالیف و قوانینی که متعلق آنها دارای مصلحت یا مفسده است، در صورت نامناسب بودن، الزام آن برداشته می‌شود. از اینرو، از منظر حضرت امام خمینی(ره) ولی امر مسلمین نیز می‌تواند در حوزه احکام شرعی­ ازجمله احکام مربوط به خانواده­ احکام حکومتی صادر نماید که با احکام اولیه شرعی همخوانی ندارد و بدین طریق پاسخگوی مشکلات حقوق خانواده باشد.

در پایان از سخنرانان محترم با ارائه تقدیرنامه قدردانی شد.

#اخبار_پیش_نشست_در_رسانه

🔰تسنیم:برگزاری نشست‌های علمی جایزه جهانی امام خمینی در روسیه و‌هند

https://tn.ai/3230624

🔰تسنیم:5000 مقاله و کتاب مرتبط با اندیشه‌های امام خمینی جمع‌آوری شد

https://tn.ai/3230635

🔰تسنیم:حمایت ویژه مجلس از جایزه جهانی امام خمینی (ره)

https://tn.ai/3230656

🔰تسنیم: الگوی سوم زن؛ چشم‌انداز امام خمینی (ره) برای نقش‌آفرینی زنان