..:: امكانات » کتابخانه دانشکده الهیات ::..
شنبه 01 مهر 1396
 

    جستجوي كتابخانه از طريق سيمرغ

 

 

 


 ساعات کار کتابخانه: شنبه تا چهارشنبه 7:30 الی  17


-تازه های کتابخانه سال 91

- تازه های کتابخانه سال 92

-تازه های کتابخانه سال93

-تازه های کتابخانه سال94

-تازه های کتابخانه سال95

-تازه های کتابخانه سال 96


معرفی کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی

مقدمه:

در دورانی که آن را عصر اطلاعات می نامند و هر روزه شاهد پیدایش و افزایش اطلاعات هستیم آنچه اهمیت به سزایی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد روشهای اشاعه اطلاعات و امکانات بازیابی (دسترسی) آن است. این مهم در اکثر کشورها بر عهده کتابخانه ها می باشد. این مراکز قادرند با توجه به تخصصهای موجود، این حجم اطلاعاتی را طبقه بندی کرده و با استفاده از تکنولوژی در اختیار مراجعین قرار دهند.

کتابخانه دانشگاهی با توجه به محیط علمی – پژوهشی موجود و حضور پژوهشگران، اساتید و نیاز دانشجویان در این چرخه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. امکان بازیابی سریع، گستردگی منابع، استفاده از نرم افزارها و از همه مهمتر حضور کارشناسان کتابداری در این نوع کتابخانه ها دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد.

 

 

 

تاریخچه:

کتابخانه دانشکده الهیات از سال 1369 با توجه به یکی بودن دانشکده های ادبیات و الهیات با عنوان کتابخانه ادبیات و الهیات فعالیت داشته است.

در سال 1382 با توجه به تفکیک دو دانشکده کتابخانه دانشکده به مکانی جدید (ساختمان خوارزمی، طبقه سوم) انتقال یافت ، فضای اختصاص یافته به کتابخانه دانشکده الهیات 120 متر مربع است. از زمان انتقال با توجه به نیاز دانشجویان، کتابخانه به شیوه دستی (سنتی) شروع به ارائه خدمات نمود. همزمان، با توجه به لزوم اطلاع رسانی صحیح و کامل به دانشجویان کار سازماندهی منابع توسط متخصصان کتابداری و در قالب ایجاد بانک اطلاعاتی با استفاده از نرم افزار پارس آذرخش (تحت Windows) در تابستان 1383 آغاز و در آبان ماه همان سال به پایان رسید. کتابخانه دانشکده الهیات با فراهم آوردن مجموعه ای غنی از کتب و پایان نامه ها، هر روز از ساعت 30/7 الی 17 خدمات خود را به کاربران ارائه می نماید

اهداف و برنامه‌ها

  1.     حمايت از برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه: حفظ، اشاعه و ارتقای دانش از طریق فراهم کردن امکان دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی مورد نیاز؛
  2.      ارائه خدمات کارآمد و مؤثر با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی به منظور تسریع و افزایش سطح کمی و کیفی خدمات وارتقاء سواد اطلاعاتی.

  بر این اساس در سال 1387 نرم افزار سیمرغ ( تحت وب) نصب گردید. این نرم افزار به صورت کامپیوتری و اینترنتی قابل استفاده می باشد. در تیر ماه سال 94 قفل‌های نرم افزار کتابخانه به صورت متمرکز تحویل داده‌ورزی شد، لذا کار کتابخانه دانشکده الهیات محدود به ورود اطلاعات کتاب‌شناختی کتاب‌ها گردید. همچنین کتابخانه دیجیتال کتابخانه مرکزی، به صورت تک کاربر بوده و امکان ورود اطلاعات برای دانشکده ها میسر نمی‌باشد.

رسالت کتابخانه دانشکده الهیات اینست که علاوه بر طیف وسیع دانشجویان دانشکده (روزانه،کارشناسی ارشدو دکترا) به دانشجویان، اساتید و کارمندان دیگر دانشکده‌ها نیز سرویس‌دهی می‌نماید.

پیگیری‌های مداوم جهت تحویل به موقع کتاب‌ها و ایجاد لیست رزرو، استخراج آمارهای هفتگی از روند میز امانت و انجام امور تسویه حساب دانشجویان از دیگر فعالیت‌های این بخش می باشد.

کتابخانه دانشکده الهیات از تاریخ 20/8/1383 با 4833 عنوان (8600 نسخه) کتاب فارسی و عربی و 94 عنوان (124 نسخه) کتاب لاتین با سه دستگاه کامپیوتر و حضور دو کارشناس کتابدار آغاز به کار نمود. هم اکنون(در سال 1395) کتابخانه دانشکده الهیات دارای 10615 عنوان کتاب فارسی و عربی و 314 عنوان کتاب لاتین و 497 عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و با پنج دستگاه کامپیوتر و یک کارشناس کتابدار به فعالیت خود ادامه می دهد .

در حال حاضر کتابخانه در بخشهای سازماندهی، مرجع، سفارش، پایان نامه، نشریات، امانت به فعالیت مشغول است:

بخش سازماندهی: این بخش که دراصل زیر ساخت و پایه هر کتابخانه ای محسوب می شود بعد ازتفکیک دانشکده به صورت جدی راه اندازی شده است. سازماندهی (فهرست نویسی و رده بندی: با توجه به تخصصی بودن آن LC و بالاترین آمار در رده مذهب و فلسفه (B) و خاصه اسلام (BP) می باشد، و آماده سازی) اولیه کتابخانه توسط گروهی از کارشناسان متخصص در حداقل زمان ممکن صورت گرفت. و بعد از افتتاح کتابخانه با توجه به تخصص کارمندان کتابخانه این بخش به صورت دائمی تشکیل و در حال حاضر به فعالیت مشغول است و منابع جدید به صورت روزآمد به مجموعه اضافه می گردد.

بخش فهرستنویسی: واحد فهرستنویسی و رده بندی با تکیه بر روش های استاندارد بین المللی سازماندهی منابع اطلاعاتی را به منظور تسهیل دسترسی کاربران به این منابع را بر عهده دارد. این واحد بصورت مداوم نسبت به روزآمد نگه داشتن بانک اطلاعات کتابشناختی منابع کتابخانه، سیستم امانت و جستجو منابع با استفاده از نرم افزار سیمرغ فعالیت می کند. فهرستنویسی در این کتابخانه به صورت بنیادی و نیمه بنیادی انجام میگیرد.

از جمله وظایف این بخش:

مهر و ثبت کلیه منابع در دفتر ثبت مخصوص (فارسی، لاتین و پایان نامه)؛

صدور سند کتابهای خریداری شده و تحویل آنها به کارپرداز مربوطه؛

فهرستنویسی و رده بندی کتابهای فارسی و امکان فراخوانی از کتابخانه ملی؛

فهرستنویسی و رده بندی کتابهای لاتین و امکان فراخوانی از کتابخانه کنگره آمریکا؛

چاپ لیبل و بارکد و نصب آنها بر روی عطف و پشت جلد کتابها، تطبیق و کنترل مجدد اطلاعات جهت جلوگیری از اشتباهات احتمالی؛

جداسازی کتابهای بخشهای امانت و مرجع.

بخش مرجع: این بخش که از مهم ترین بخش های کتابخانه می باشد با 5010عنوان کتاب فارسی و عربی و 200 عنوان جلد کتاب لاتین در زمینه های تخصصی پاسخگوی نیاز مراجعین می باشد.

بخش سفارش: این بخش که با هدف تکمیل مجموعه موجود و تهیه منابع جدید تشکیل شده است، با نظر سنجی از اساتید و دانشجویان، نیازهای مطالعاتی را جمع آوری کرده و به ترتیب اولویت (با تشخیص کمیته انتخاب) از طریق کارگزار یا خرید از ناشر یا توسط اعضای گروه تخصصی از نمایشگاه  تهیه می شود.

فرآیند اجرایی سفارشات: نیاز سنجی از دانشجویان و گروههای آموزشی و اساتید

تطبیق کتب در دست سفارش با موجودی کتابخانه برای جلوگیری از خریدهای تکراری

تهیه و تنظیم لیست های نهایی خرید کتب فارسی و لاتین بصورت جداگانه

چک کردن کتب خریداری شده با فاکتورهای خرید و بررسی فیزیکی کتب

انتخاب و تهیه منابع بر اساس طرح و خط مشی معین از طریق خرید و اهدا

نظارت،کنترل و دریافت منابع اهدایی

مراجعه به نمایشگاههای کتاب جهت تامین منابع

و تهیه کتابچه تازه های کتابخانه به صورت سالیانه

لازم به ذکر است مجموعه سازی درا ین بخش از طریق خرید و یا اهداء فراهم می گردد.

بخش پایان نامه: در بخش پایان نامه ها کاربران ضمن بهره مندی از اطلاعات و راهنمایی کارشناس مربوطه، پایان نامه مورد نظر خود را در محل مورد مطالعه قرار می دهند.در این بخش دانشجویان می توانند به کمک نرم افزار سیمرغ، پایان نامه مورد نظر خود را بازیابی و مطالعه کنند. بر اساس قوانین جاری کتابخانه خارج نمودن پایان نامه از کتابخانه، کپی وعکسبرداری اکیدا ممنوع می باشد

بخش نشریات: این بخش با هماهنگی ریاست محترم کتابخانه مرکزی خانم دکتر آبام و معاونت اداری و پژوهشی دانشکده خانم دکتر مقدم به صورت متمرکز در کتابخانه مرکزی قرار گرفت.

بخش امانت: با توجه به امکانات سیستم سیمرغ پس از عضو گیری و صدور کارت، امانت کتاب به صورت کامپیوتری انجام می گیرد. همچنین با تخصیص سه دستگاه کامپیوتر امکان جستجو در بانک کتابخانه برای دانشجویان در کنار سیستم سنتی (برگه دان) فراهم گردیده است. دسترسی به منابع موجود به صورت سیستم قفسه باز می باشد. در حال حاضر شامل بخشهای مخزن و مرجع، پایان نامه، میز امانت و عضویت، میز مرجع، سفارشات وسازماندهی و فهرستنویسی می باشد.

فعالیت‌های بخش امانت

کنترل و نظارت بر فرایند امانت دهی و برگشت به موقع منابع علمی به مخزن؛

استفاده از سالن های کتابخانه با ارئه کارت شناسایی معتبر ؛

فایل و چک نمودن منابع جهت تکمیل و روزآمدسازی مجموعه کتابخانه؛

نظارت و کنترل بر منابع و وجین آنها؛

نظارت بر چیدمان و نظم قفسه‌های بخش مخزن به منظور جلوگیری از سردرگمی مراجعین در دسترسی به منابع مورد نیاز؛

ارسال کتب در صورت نیاز به صحافی؛

رزرو منابع پر استفاده؛

تمدید حضوری و غیر حضوری (تلفنی، اینترنتی) منبع امانت داده شده؛

تسویه حساب و اعمال قوانین مرتبط با منابع مفقودی یا عودت داده نشده درقبال جریمه در نرم افزار کتابخانه و همچنین در سامانه گلستان؛

دریافت لیست نیازمندی های علمی از مراجعین؛

نظارت بر فرایند نظم و سکوت مجموعه جهت ایجاد شرایط مطالعه در محل؛

پاسخگویی و راهنمایی کلیه کاربران جهت استفاده از منابع کتابخانه؛

رسیدگی به رفع مشکلات نرم افزار مورد استفاده کتابخانه.

بازیابی کتابها از مخزن در صورت درخواست کاربران:

-          کتاب توسط کاربر به کتابدار بخش امانت تحویل داده میشود؛

-          خروج منبع امانتی از فایل کاربر؛

آیا کتاب تاخیر دارد؟

-          خیر: کتاب به قفسه برگردانده میشود؛

-          بلی: هزینه دیرکرد کتاب برای کاربر در فایل امانتی نشان داده می شود.     

فرآیند عضویت

افراد واجد شرایط  عضویت در کتابخانه دانشکده الهیات:

1.اعضای هیئت علمی و اساتید مدعو با ارائه معرفی  نامه از مدیر گروه مربوطه؛

2.دانشجویان الهیات؛

3.کارکنان با ارائه حکم کارگزینی

4.کلیه دانشجویان غیر دانشکده الهیات با ارائه کارت دانشجویی فقط در سالن مطالعه ملزم به استفاده هستند.

مدارک لازم و مراحل عضویت:

1. کپی کارت دانشجویی           

 2. برای اساتید و کارکنان  کپی حکم کارگزینی

مراحل ثبت عضو:

1-     ارائه مدارک مورد نیاز توسط فرد متقاضی؛

2-     ورود اطلاعات متقاضی به نرم افزار کتابخانه؛

3-     اسکن عکس اساتید و کارکنان؛

4-     پرینت کارت عضویت برای اساتید و کارمندان؛

5-     پرس کارت عضویت اساتید و کارکنان.

مراجعین غیر عضو می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی در سالن کتابخانه، کتاب‌های مورد نیازشان را مطالعه نمایند، به این افراد کتاب امانت داده نمی‌شود .

مدت امانت کتاب به گروه های کارشناسی و کارشناسی ارشد 15 روز و دوره دکتری و اساتید 30 روز است . چنانچه امانت گیرندگان کتاب، نیاز به تمدید مهلت استفاده از کتاب داشته باشند، می‌توانند تا قبل از روز مقرر، به صورت حضوری یا غیرحضوری کتاب را  فقط یکبار تمدید نمایند .

تعداد کتبی که کتابخانه مجاز به امانت دهی است: برای دانشجویان دوره کارشناسی 4 جلد ، برای دانشحویان دوره کارشناسی ارشد 6 جلد ، برای دانشجویان دوره دکتری 8 جلد ، برای اساتید 8 جلد و برای کارکنان 4 جلد کتاب به امانت داده می شود.

توصیه های لازم به امانت گیرندگان :

حفظ و نگهداری کتب امانی؛

عودت کتاب‌ها در موعد مقرر یا در صورت نیاز تمدید آنها؛

عدم مسئولیت کتابخانه در مورد تذکر تاریخ برگشت؛

دریافت 1000 ریال جریمه نقدی برای هر روز دیرکرد؛

تسویه حساب دانشجویان قبل از فارغ التحصیلی با کتابخانه؛

ارائه کارت دانشجویی یا عضویت هنگام استفاده از کتابخانه

عدم امکان کپی از پایان نامه ها و امانت آن‌ها به بیرون از کتابخانه؛

عدم اصرار در امانت گرفتن کتب مرجع.

تبصره مهم:

- در هنگام استفاده از محیط کتابخانه خوردن وآشامیدن ممنوع؛

-  و موبایل خود را در حالت سکوت قرار دهید؛

 در غیر این‌صورت عضویت متخلفین لغو خواهد شد.

فرآیند تحویل پایان نامه و تسویه حساب با کتابخانه جهت فارغ التحصیلی:

1.تحویل یک نسخه چاپی از پایان نامه به همراه فایل   WORD- PDF توسط دانشجو

2.ارائه فرم تکمیل شده، تحویل پایان نامه به دانشجو

3.پانچ مهر کتابخانه و درج آن در دفتر ثبت پایان نامه

4.ورود اطلاعات پایان نامه در نرم افزار کتابخانه

5.پرینت و آماده سازی و فایل آنها در مجموعه

از تابستان 95 طبق هماهنگی به عمل آمده  با ریاست محترم، معاون پژوهشی – اجرایی دانشکده، و همچنین طبق مقررات عمومی دانشگاه، قرار بر این شد تحویل پایان نامه توسط دانشجو به کتابخانه بصورت فایل word  و pdf باشد.