۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ آذر
كتابخانه

 جستجوي منابع كتابخانه از طريق سيمرغ

 
 
 
 
 
 
ساعات كار كتابخانه: شنبه تا چهارشنبه 7:30 الي 17
- تازه هاي كتابخانه سال 92
-تازه هاي كتابخانه سال93
-تازه هاي كتابخانه سال94
-تازه هاي كتابخانه سال95
-تازه هاي كتابخانه سال 96
معرفي كتابخانه دانشكده الهيات و معارف اسلامي
مقدمه:
در دوراني كه آن را عصر اطلاعات مي نامند و هر روزه شاهد پيدايش و افزايش اطلاعات هستيم آنچه اهميت به سزايي دارد و بايد مورد توجه قرار گيرد روشهاي اشاعه اطلاعات و امكانات بازيابي (دسترسي) آن است. اين مهم در اكثر كشورها بر عهده كتابخانه ها مي باشد. اين مراكز قادرند با توجه به تخصصهاي موجود، اين حجم اطلاعاتي را طبقه بندي كرده و با استفاده از تكنولوژي در اختيار مراجعين قرار دهند.
كتابخانه دانشگاهي با توجه به محيط علمي – پژوهشي موجود و حضور پژوهشگران، اساتيد و نياز دانشجويان در اين چرخه از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. امكان بازيابي سريع، گستردگي منابع، استفاده از نرم افزارها و از همه مهمتر حضور كارشناسان كتابداري در اين نوع كتابخانه ها داراي اهميت فوق العاده اي مي باشد.
تاريخچه:
كتابخانه دانشكده الهيات از سال 1369 با توجه به يكي بودن دانشكده هاي ادبيات و الهيات با عنوان كتابخانه ادبيات و الهيات فعاليت داشته است.
در سال 1382 با توجه به تفكيك دو دانشكده كتابخانه دانشكده به مكاني جديد (ساختمان خوارزمي، طبقه سوم) انتقال يافت ، فضاي اختصاص يافته به كتابخانه دانشكده الهيات 120 متر مربع است. از زمان انتقال با توجه به نياز دانشجويان، كتابخانه به شيوه دستي (سنتي) شروع به ارائه خدمات نمود. همزمان، با توجه به لزوم اطلاع رساني صحيح و كامل به دانشجويان كار سازماندهي منابع توسط متخصصان كتابداري و در قالب ايجاد بانك اطلاعاتي با استفاده از نرم افزار پارس آذرخش (تحت Windows) در تابستان 1383 آغاز و در آبان ماه همان سال به پايان رسيد. كتابخانه دانشكده الهيات با فراهم آوردن مجموعه اي غني از كتب و پايان نامه ها، هر روز از ساعت 30/7 الي 17 خدمات خود را به كاربران ارائه مي نمايد
اهداف و برنامه‌ها
حمايت از برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه: حفظ، اشاعه و ارتقاي دانش از طريق فراهم كردن امكان دسترسي سريع و آسان به منابع اطلاعاتي مورد نياز؛
ارائه خدمات كارآمد و مؤثر با بهره‌گيري از آخرين فناوري‌هاي اطلاعاتي و اطلاع‌رساني به منظور تسريع و افزايش سطح كمي و كيفي خدمات وارتقاء سواد اطلاعاتي.
بر اين اساس در سال 1387 نرم افزار سيمرغ ( تحت وب) نصب گرديد. اين نرم افزار به صورت كامپيوتري و اينترنتي قابل استفاده مي باشد. در تير ماه سال 94 قفل‌هاي نرم افزار كتابخانه به صورت متمركز تحويل داده‌ورزي شد، لذا كار كتابخانه دانشكده الهيات محدود به ورود اطلاعات كتاب‌شناختي كتاب‌ها گرديد. همچنين كتابخانه ديجيتال كتابخانه مركزي، به صورت تك كاربر بوده و امكان ورود اطلاعات براي دانشكده ها ميسر نمي‌باشد.
رسالت كتابخانه دانشكده الهيات اينست كه علاوه بر طيف وسيع دانشجويان دانشكده (روزانه،كارشناسي ارشدو دكترا) به دانشجويان، اساتيد و كارمندان ديگر دانشكده‌ها نيز سرويس‌دهي مي‌نمايد.
پيگيري‌هاي مداوم جهت تحويل به موقع كتاب‌ها و ايجاد ليست رزرو، استخراج آمارهاي هفتگي از روند ميز امانت و انجام امور تسويه حساب دانشجويان از ديگر فعاليت‌هاي اين بخش مي باشد.
كتابخانه دانشكده الهيات از تاريخ 20/8/1383 با 4833 عنوان (8600 نسخه) كتاب فارسي و عربي و 94 عنوان (124 نسخه) كتاب لاتين با سه دستگاه كامپيوتر و حضور دو كارشناس كتابدار آغاز به كار نمود. هم اكنون(در سال 1395) كتابخانه دانشكده الهيات داراي 10615 عنوان كتاب فارسي و عربي و 314 عنوان كتاب لاتين و 497 عنوان پايان نامه كارشناسي ارشد و با پنج دستگاه كامپيوتر و يك كارشناس كتابدار به فعاليت خود ادامه مي دهد .
در حال حاضر كتابخانه در بخشهاي سازماندهي، مرجع، سفارش، پايان نامه، نشريات، امانت به فعاليت مشغول است:
بخش سازماندهي: اين بخش كه دراصل زير ساخت و پايه هر كتابخانه اي محسوب مي شود بعد ازتفكيك دانشكده به صورت جدي راه اندازي شده است. سازماندهي (فهرست نويسي و رده بندي: با توجه به تخصصي بودن آن LC و بالاترين آمار در رده مذهب و فلسفه (B) و خاصه اسلام (BP) مي باشد، و آماده سازي) اوليه كتابخانه توسط گروهي از كارشناسان متخصص در حداقل زمان ممكن صورت گرفت. و بعد از افتتاح كتابخانه با توجه به تخصص كارمندان كتابخانه اين بخش به صورت دائمي تشكيل و در حال حاضر به فعاليت مشغول است و منابع جديد به صورت روزآمد به مجموعه اضافه مي گردد.
بخش فهرستنويسي: واحد فهرستنويسي و رده بندي با تكيه بر روش هاي استاندارد بين المللي سازماندهي منابع اطلاعاتي را به منظور تسهيل دسترسي كاربران به اين منابع را بر عهده دارد. اين واحد بصورت مداوم نسبت به روزآمد نگه داشتن بانك اطلاعات كتابشناختي منابع كتابخانه، سيستم امانت و جستجو منابع با استفاده از نرم افزار سيمرغ فعاليت مي كند. فهرستنويسي در اين كتابخانه به صورت بنيادي و نيمه بنيادي انجام ميگيرد.
از جمله وظايف اين بخش:
مهر و ثبت كليه منابع در دفتر ثبت مخصوص (فارسي، لاتين و پايان نامه)؛
صدور سند كتابهاي خريداري شده و تحويل آنها به كارپرداز مربوطه؛
فهرستنويسي و رده بندي كتابهاي فارسي و امكان فراخواني از كتابخانه ملي؛
فهرستنويسي و رده بندي كتابهاي لاتين و امكان فراخواني از كتابخانه كنگره آمريكا؛
چاپ ليبل و باركد و نصب آنها بر روي عطف و پشت جلد كتابها، تطبيق و كنترل مجدد اطلاعات جهت جلوگيري از اشتباهات احتمالي؛
جداسازي كتابهاي بخشهاي امانت و مرجع.
بخش مرجع: اين بخش كه از مهم ترين بخش هاي كتابخانه مي باشد با 5010عنوان كتاب فارسي و عربي و 200 عنوان جلد كتاب لاتين در زمينه هاي تخصصي پاسخگوي نياز مراجعين مي باشد.
بخش سفارش: اين بخش كه با هدف تكميل مجموعه موجود و تهيه منابع جديد تشكيل شده است، با نظر سنجي از اساتيد و دانشجويان، نيازهاي مطالعاتي را جمع آوري كرده و به ترتيب اولويت (با تشخيص كميته انتخاب) از طريق كارگزار يا خريد از ناشر يا توسط اعضاي گروه تخصصي از نمايشگاه تهيه مي شود.
فرآيند اجرايي سفارشات: نياز سنجي از دانشجويان و گروههاي آموزشي و اساتيد
تطبيق كتب در دست سفارش با موجودي كتابخانه براي جلوگيري از خريدهاي تكراري
تهيه و تنظيم ليست هاي نهايي خريد كتب فارسي و لاتين بصورت جداگانه
چك كردن كتب خريداري شده با فاكتورهاي خريد و بررسي فيزيكي كتب
انتخاب و تهيه منابع بر اساس طرح و خط مشي معين از طريق خريد و اهدا
نظارت،كنترل و دريافت منابع اهدايي
مراجعه به نمايشگاههاي كتاب جهت تامين منابع
و تهيه كتابچه تازه هاي كتابخانه به صورت ساليانه
لازم به ذكر است مجموعه سازي درا ين بخش از طريق خريد و يا اهداء فراهم مي گردد.
بخش پايان نامه: در بخش پايان نامه ها كاربران ضمن بهره مندي از اطلاعات و راهنمايي كارشناس مربوطه، پايان نامه مورد نظر خود را در محل مورد مطالعه قرار مي دهند.در اين بخش دانشجويان مي توانند به كمك نرم افزار سيمرغ، پايان نامه مورد نظر خود را بازيابي و مطالعه كنند. بر اساس قوانين جاري كتابخانه خارج نمودن پايان نامه از كتابخانه، كپي وعكسبرداري اكيدا ممنوع مي باشد
بخش نشريات: اين بخش با هماهنگي رياست محترم كتابخانه مركزي خانم دكتر آبام و معاونت اداري و پژوهشي دانشكده خانم دكتر مقدم به صورت متمركز در كتابخانه مركزي قرار گرفت.
بخش امانت: با توجه به امكانات سيستم سيمرغ پس از عضو گيري و صدور كارت، امانت كتاب به صورت كامپيوتري انجام مي گيرد. همچنين با تخصيص سه دستگاه كامپيوتر امكان جستجو در بانك كتابخانه براي دانشجويان در كنار سيستم سنتي (برگه دان) فراهم گرديده است. دسترسي به منابع موجود به صورت سيستم قفسه باز مي باشد. در حال حاضر شامل بخشهاي مخزن و مرجع، پايان نامه، ميز امانت و عضويت، ميز مرجع، سفارشات وسازماندهي و فهرستنويسي مي باشد.
فعاليت‌هاي بخش امانت
كنترل و نظارت بر فرايند امانت دهي و برگشت به موقع منابع علمي به مخزن؛
استفاده از سالن هاي كتابخانه با ارئه كارت شناسايي معتبر ؛
فايل و چك نمودن منابع جهت تكميل و روزآمدسازي مجموعه كتابخانه؛
نظارت و كنترل بر منابع و وجين آنها؛
نظارت بر چيدمان و نظم قفسه‌هاي بخش مخزن به منظور جلوگيري از سردرگمي مراجعين در دسترسي به منابع مورد نياز؛
ارسال كتب در صورت نياز به صحافي؛
رزرو منابع پر استفاده؛
تمديد حضوري و غير حضوري (تلفني، اينترنتي) منبع امانت داده شده؛
تسويه حساب و اعمال قوانين مرتبط با منابع مفقودي يا عودت داده نشده درقبال جريمه در نرم افزار كتابخانه و همچنين در سامانه گلستان؛
دريافت ليست نيازمندي هاي علمي از مراجعين؛
نظارت بر فرايند نظم و سكوت مجموعه جهت ايجاد شرايط مطالعه در محل؛
پاسخگويي و راهنمايي كليه كاربران جهت استفاده از منابع كتابخانه؛
رسيدگي به رفع مشكلات نرم افزار مورد استفاده كتابخانه.
بازيابي كتابها از مخزن در صورت درخواست كاربران:
- كتاب توسط كاربر به كتابدار بخش امانت تحويل داده ميشود؛
- خروج منبع امانتي از فايل كاربر؛
آيا كتاب تاخير دارد؟
- خير: كتاب به قفسه برگردانده ميشود؛
- بلي: هزينه ديركرد كتاب براي كاربر در فايل امانتي نشان داده مي شود.
فرآيند عضويت
افراد واجد شرايط عضويت در كتابخانه دانشكده الهيات:
1.اعضاي هيئت علمي و اساتيد مدعو با ارائه معرفي نامه از مدير گروه مربوطه؛
2.دانشجويان الهيات؛
3.كاركنان با ارائه حكم كارگزيني
4.كليه دانشجويان غير دانشكده الهيات با ارائه كارت دانشجويي فقط در سالن مطالعه ملزم به استفاده هستند.
مدارك لازم و مراحل عضويت:
1. كپي كارت دانشجويي
2. براي اساتيد و كاركنان كپي حكم كارگزيني
مراحل ثبت عضو:
1- ارائه مدارك مورد نياز توسط فرد متقاضي؛
2- ورود اطلاعات متقاضي به نرم افزار كتابخانه؛
3- اسكن عكس اساتيد و كاركنان؛
4- پرينت كارت عضويت براي اساتيد و كارمندان؛
5- پرس كارت عضويت اساتيد و كاركنان.
مراجعين غير عضو مي‌توانند با ارائه كارت دانشجويي در سالن كتابخانه، كتاب‌هاي مورد نيازشان را مطالعه نمايند، به اين افراد كتاب امانت داده نمي‌شود .
مدت امانت كتاب به گروه هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد 15 روز و دوره دكتري و اساتيد 30 روز است . چنانچه امانت گيرندگان كتاب، نياز به تمديد مهلت استفاده از كتاب داشته باشند، مي‌توانند تا قبل از روز مقرر، به صورت حضوري يا غيرحضوري كتاب را فقط يكبار تمديد نمايند .
تعداد كتبي كه كتابخانه مجاز به امانت دهي است: براي دانشجويان دوره كارشناسي 4 جلد ، براي دانشحويان دوره كارشناسي ارشد 6 جلد ، براي دانشجويان دوره دكتري 8 جلد ، براي اساتيد 8 جلد و براي كاركنان 4 جلد كتاب به امانت داده مي شود.
توصيه هاي لازم به امانت گيرندگان :
حفظ و نگهداري كتب اماني؛
عودت كتاب‌ها در موعد مقرر يا در صورت نياز تمديد آنها؛
عدم مسئوليت كتابخانه در مورد تذكر تاريخ برگشت؛
دريافت 1000 ريال جريمه نقدي براي هر روز ديركرد؛
تسويه حساب دانشجويان قبل از فارغ التحصيلي با كتابخانه؛
ارائه كارت دانشجويي يا عضويت هنگام استفاده از كتابخانه
عدم امكان كپي از پايان نامه ها و امانت آن‌ها به بيرون از كتابخانه؛
عدم اصرار در امانت گرفتن كتب مرجع.
تبصره مهم:
- در هنگام استفاده از محيط كتابخانه خوردن وآشاميدن ممنوع؛
- و موبايل خود را در حالت سكوت قرار دهيد؛
در غير اين‌صورت عضويت متخلفين لغو خواهد شد.
فرآيند تحويل پايان نامه و تسويه حساب با كتابخانه جهت فارغ التحصيلي:
1.تحويل يك نسخه چاپي از پايان نامه به همراه فايل WORD- PDF توسط دانشجو
2.ارائه فرم تكميل شده، تحويل پايان نامه به دانشجو
3.پانچ مهر كتابخانه و درج آن در دفتر ثبت پايان نامه
4.ورود اطلاعات پايان نامه در نرم افزار كتابخانه
5.پرينت و آماده سازي و فايل آنها در مجموعه
از تابستان 95 طبق هماهنگي به عمل آمده با رياست محترم، معاون پژوهشي – اجرايي دانشكده، و همچنين طبق مقررات عمومي دانشگاه، قرار بر اين شد تحويل پايان نامه توسط دانشجو به كتابخانه بصورت فايل word و pdf باشد.

 

تاریخ به روز رسانی:
1396/08/13
تعداد بازدید:
58
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
دانشگاه الزهرا
 تهران،خيابان ده ونك،دانشگاه الزهرا،ساختمان خوارزمي، طبقه سوم، دانشكده الهيات كدپستي : 1993893973
تلفن : 982188041464+ فاكس : 982188049937+
 theology[at]alzahra.ac.ir
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.